Facebook Chat via Yahoo Messenger Dengan Opera Mini


Caranya memang simple dan senang. Kebanyakan pengguna jurus ilmu gratis online menggunakan Nimbuzz, Ebuddy dan Mig33 untuk chat di Facebook. Memang best menggunakan aplikasi tersebut. Saya sudah cuba semuanya. Tetapi pasti banyak problem yang datang apabila mahu berchat dengan teman di Facebook. Contohnya jurus online free kena blok, proxy tidak berfungsi, aplikasi kadang-kadang crash. Huhu..Pening.
Oleh itu, saya mahu cuba alternatif lain iaitu menggunakan Opera Mini. Ramai juga yang chat menggunakan web Ebuddy di Opera Mini. Ilmu yang bakal saya share adalah melalui Yahoo Messenger bosku. Okay jom kita mulakan.

Persediaan yang perlu ada :

1. Opera Mini
2. Akaun Yahoo
3. Akaun Facebook
Langkah-Langkahnya

1. Log in ke dalam akaun Yahoo. Open new tab dan log in pula ke akaun Facebook anda.
2. Di akaun Yahoo anda, pergi ke All Sites. Kemudian pilih Messenger. Lihat gambar.

chat1.jpg

3. Setelah itu, Sign In ke Messenger anda. Dan anda akan lihat link dengan perkataan Link to Facebook Chat with your Facebook friends by linking your account. Tekan Klik.

chat2.jpg

4. Setelah anda klik. Anda akan dibawa kepada confirmation untuk membenarkan akaun Facebook anda bergabung dengan Yahoo. Disini lah fungsi akaun Facebook anda. Jika anda tidak login, maka anda tidak akan nampak comfirmation..haha Oleh itu sila tekan Allow. Seperti di bawah ya.

chat3.jpg

5. Dan jika tiada masalah. Anda telah selesai. Cuba masuk Yahoo Messenger anda dan pilih Facebook Friends. Dan akan terpapar rakan anda yang online. Chat la sepuasnya. Pastikan akaun Facebook sentiasa berstatus login.

chat4.jpg

Refresh selalu ketika chat ya. Hal ini kerana, Opera Mini tidak support auto refresh..hehe...


Okay bos. Itu saja, harap anda faham/mengerti ya. Jika ada masalah jangan segan untuk menyatakannya di ruang komen..Thank You/Terima Kasih.


Recent Post

 
The Diary of Science © 2011 | Design Template by science generation | Template Blogger Name | science generation | science Transparent 2.0